السبت، 27 سبتمبر 2014

المدرسة المعتبية

المدرسة المعتبية

    تقع هذه المدرسة في الواسطة من مدينة تعز في الجهة الغربية من المدرسة الأشرفية، ومازالت شاخصة حتى اليوم منذ أن قامت ببنائها الجهة الكريمة جهة الطواشي الأجل جمال الذين معتب بن عبد الله الأشرف، زوجة السلطان الملك الأشرف بن إسماعيل الأفضل وأم أولاده العباس وعلى المجاهد المتوفية في زبيد عام (796هـ/1392م).
    والمدرسة تتألف من صحن مكشوف تحيط به أربعة أروقة أعمقها رواق القبلة والذي تغطيه ست قباب مزيفة من الداخل بأنواع شتى من الزخارف المتقنة، قوامها عناصر نباتية وهندسية وكتابية نفذت بالألوان على طبقة من الجص، ويتم الدخول إليها من خلال المدخل الرئيسي الذي يقع في الجهة الجنوبية للمدرسة وقد أضيف إليها عدد من الملاحق أهمها المجلس الغربي المخصص لقراء العلم الشريف الفقهي فروعاً وأصولاً على مذهب الإمام الشافعي، كما خصص الإيوان لتعليم اليتامى القران الكريم.
    لقد سكن ودرس في هذه المدرسة الإمام رضا الدين بن الخياط والفقيه حسن بن عبدالرحمن (ت 866هـ/1461م) وكذلك شمس الدين علي بن الياس الحموي الذي قدم إلى اليمن في سنة (797هـ/1394م) والذي كان له الباع الأطول في العلوم كلها، كما درس بها شمس الدين بن سعيد الزبيري المعافري وهو عالم محقق في النحو واللغة والأصول والفرائض وعلم المنطق والجبر والمقابلة.
    إن المدارس في العصر الرسولي مهما اختلفت مواقعها كانت ذات تصميم عام متقارب، فالزائر لها يجد أن المدرسة بوجه عام تحتوي على فناء تنتظم حوله الأواويين وغرف الطلبة وقاعات الدرس والمسجد، وألحقت بالكثير منها قاعة لدفن مؤسسها وذلك لقراءة القران الكريم عند استهلال الدروس أو الانتهاء منها.
    تفيد زيارة هذه المدرسة الإسلامية كل من يزورها وذلك من خلال التعرف عليها: أولاً، والإطلاع على ما حققت وظائفها المعمارية والفنية من رقي وتقدم على الوجه الأكمل: ثانياً، بفعل معالجتها الإنشائية والمناخية فقد نفذ فيها أفضل المخططات وأتقن التصاميم والعناصر المعمارية والمواد البنائية والعناصر الزخرفية وتمكن المعماري من معالجة المشكلات المناخية والبيئية ليجعل من المدرسة أحد النماذج الرائعة الدالة على الفكر المعماري الأصيل لليمنيين في فترة من أزهى حقبهم الحضارية.



Al mo'tabia school

    Situated at al wasita in the city of taiz to the west of the ashrafite school, the almo'tabia school has the rare distinction of being built by a woman, gihat al tawashi al agal gamal al dien me'tab bin Abdullah al ashraf. She was the wife of sultan king al ashraf Islamic bin al afdal, mother of his sons al abass and ali al mujahid, and is supposed to have died in zabid in (796 A.H/1392).
    The school is built around an open nave flanked by four porticos, the deepest of which is that of the kiblah. The portico of the kiblah is covered by six domes, decorated from the inside with various glittering ornaments whose elements are derived from plants. The effect is enhanced by geometrical and written constituents in bright colors on a layer of gypsum. The main entrance is at the south of the school but there are a number of annexes to the school. The most important of these is the western gathering in which students were educated according to the shafie school on the subject of jurisprudence, both fundamentals and branches. The large hall was created specifically to teach the Koran to young orphans.
    Many reputed scholars of the era studied at this school. They include imam reda al dien bin al khayat, jurist Hassan bin abdul rahman (died 866 A.H/146), the erudite shams al dien ali bin Elias al hamaoui who came to yemen in (797 A.H / 1394), and shams al dien bin said al zubairi al ma'afri who was a specialist scholar in grammar, linguistics, fundamentals, the Islamic law of inheritance, logic, and algebra.
    School built during the rasulid era were generally similar in design, with a central courtyard surrounded by halls, student  rooms, classrooms and a mosque. Most school also were built with a sepulcher where the founder of the school was buried, which also served as a place for the Koran to be recited at the beginning or the end of classes.
    Visitors to the building will easily recognize it to be a school, and  marvel at the progress made through its architectural and artistic functions. Because of the structural and climatic characteristics, the architects utilized all their professional skills to bring it the best designs, architectural elements, building materials and decorative elements. The way these architects dealt with the climatic and environmental problems, have made the school one of the extraordinary examples of the yemenis' deep-rooted architectural thinking in one of their most thriving cultural epochs.
عرض عناصر أقل

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق