السبت، 27 سبتمبر 2014

المدرسة الأشرفية في تعز

المدرسة الأشرفية في تعز

    تقع على سفح جبل صبر أسفل قلعة القاهرة، ويرجع تاريخ تأسيسها إلى سنة (800هـ/1397م) بأمر من الملك الأشرف بن الملك الأفضل عباس ، ومازالت النصوص التأسيسية التي تؤكد ذلك قائمة في أماكنها على جدران المدرسة حتى اليوم، وهي لا تبعد كثيراً عن جامع المظفر، بل تشكل معه لوحة طبيعية أخاذة، إذ استفاد المعمار من موقع المدرسة في جعل العناصر المعمارية متناغمة مع البيئة المحيطة بها، إذ يلاحظ قدرة تعامله وفهمه لطبيعة المساحة التي سيشغلها البناء من ناحية، وأسلوبه في الاستفادة من هذه المناسيب ضمن مفرداته البنائية من ناحية أخرى، بالإضافة إلى قدراته في التغلب على وعورة السطح، وليس ذلك فحسب، بل واختياره أيضاً اللون الأبيض لطلاء المدرسة، مما أضفى عليها رونقاً كأنها درة متلألئة على نحر جبل صبر المزدان بحلته السندسية.
    إن زيارة المدرسة توضح لنا براعة المعمار اليمني في توزيع عناصر الإنشاء، فقد وضع المئذنتين المتشابهتين ضمن تدرج بصري لانحدار المرتفع الجبلي الذي يحتضن المدرسة، وحقق بذلك اندماجاً وتكاملاً متدرجاً للارتفاع بينه وبين القباب التي تليه لينحدر ضمن المباني الأخرى، فظهر مزيجاً متناغماً بين الطبيعة والعمارة، كما روعي في تخطيطها مسألة النسب والتناسب إذ نجد أن القبة الرئيسية محصورة بين مئذنتين متناظرتين عند مشاهدتها من الجهة الشمالية، ولو أن الزائر يأخذ مكان آخر في أي نقطة منظورية للمدرسة فإنه سيرى عناصر العمارة لا تحجب أي منها الأخرى، بل تتراءى لناظرها كمثل سيمفونية بصرية متوازنة من حيث التشكيل أو توزيع الكتل.
    إن العناصر المكونة للمدرسة من حيث موقعها وموضعها والمخطط العام لها وتعدد أجزائها وفق التقسيمات الوظيفية، كبيت للصلاة، والفناء الأوسط، والأضرحة الموجودة فيها، وقاعات الدرس، والخانقات، والكتاب، والمئذنتين، والمرافق الخدمية، والمخازن، والممرات والمرافق الصحية، وكذلك ما تحويه من عناصر التزيين، والحلي المعمارية كالشرفات والقمريات والزخارف المتنوعة كل ذلك جعلها من أهم المدارس عصر الدولة الرسولية في اليمن، لأن العمارة والفنون تعد أحد مظاهر الحضارة العربية الإسلامية ، التي تعبر بشكل ملموس عن تلك الحضارة وتوضح أسلوب الحياة المتطورة الراقية والازدهار العلمي والثقافي في تلك الحقبة من تاريخ اليمن العريق.





The Ashrafite school in taiz

    Nestling at the feet of the 3,000 meters sabr mountain, taiz is about an hour from the mocha port on the red sea, with picturesque roads that circle the mountain sides. The city is known for the historical charm of its old and beautiful quarters with its brown brick houses and white mosques. Among the most famous places in taiz, is the ashrafite school that was established in 1397 A.D. at the behest of king al ashraf, son of king al afdal abbas. The original founding documents can still be seen hanging on the school's walls.
    The school is situated close to the al mozafar mosque, and the two structures together make for an extraordinary panorama. The architects evidently took advantage of the school's location and ensured its architectural elements were in harmony with the surroundings. They also had an excellent understanding of the space that would be occupied by the building, and created a unique method to make use of such levels within the structural constituents. In addition, they were able to overcome the ruggedness of land by choosing to paint the school in white. The overall effect is an unexpected look of striking glamour-a thrilling pearl on mount sabr, adorned in Saracen attire.
    A look at the school shows one the dexterity of the Yemeni architectural at distributing the elements of construction. The two minarets have been placed to be clearly viewed from the slope of the upland in which the school is embedded. In this way, the mosque is in harmony with the domes behind it, sloping down along with other building and achieving an aesthetic blend of nature and architecture. The proportions of various structure were also taken into account in designing the school; the main from the northern side. A visitor, who observes the school from any point of perspective, will find all the elements of architecture to be visible. Obviously the elements were designed to avoid obscuring one another, and appear as a balanced visual symphony in a formation of blacks.
    The elements that characterize the school include the location and layout. Its various parts, according to its functional partitions, include the prayer room, the central courtyard, sepulchers, classrooms, meeting places, the kuttab, facilities, storerooms, corridors and health facilities. In addition, there are other elements of decoration and architectural adornment, such as porches, qamriyas, and various decors. As a whole, these elements make the ashrafite school one of the most important schools in the era of the rasulid state in yemen. As architecture and arts are key manifestations of any civilization, the ashrafite school is clear expression of the arab and Islamic civilization, the modern, urbane lifestyle and the scientific culture that flourished during that epoch of the great history of yemen.
عرض عناصر أقل

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق