السبت، 27 سبتمبر 2014

الجامع الكبير بمدينة زبيد

الجامع الكبير بمدينة زبيد

    تجمع المصادر التاريخية أن زبيد لبت الدعوة الإسلامية آخر العام السابع وبداية العام الثامن الهجري بقيادة أبي موسى الأشعري ومن معه، وسميت هذه المدينة باسم الوادي الذي سمي باسم قبيلة زبيد القاطنة في سهل تهامة، والمدينة لا تبعد عن البحر الأحمر سوى (30كم)، كما أنها تقع جنوب مدينة الحديدة بحوالي (100كم)، وتمتاز بطقس حار في الصيف ومعتدل في الشتاء، إلا أن ليلها رائع والسبب في ذلك موقعها الجغرافي إذ يهب عليها نسيم البحر من الغرب ونسيم البر من الشرق فيلطف حرارة الصيف.
    أختطها محمد بن عبد الله بن زياد في سنة (204هـ/805م) وأتخذها عاصمة له، والمدينة مدورة بسور مبني من الآجر تدعمه مجموعة من الأبراج وفتحت فيه عدد من الأبواب، ومن البديهي عند إختطاط أي مدينة إسلامية أن يحدد أولاً المسجد ثم تتوزع حوله بقية أقسام المدينة ومنشآتها، والمسجد عند تأسيسه كان بسيطاً حتى جدده الحسين بن سلامه (393هـ / 994م) ثم أعاد عمارته المبارك بن منقذ في سنة (574هـ/1175م) وزاد فيه السلطان ظغتكين ابن أيوب الجناح الشرقي والغربي والمؤخر وأضاف منارة ووضع فيه المنبر، واهتم به بنو رسول ومن بعدهم الملك الظافر عامر بن عبد الوهاب الذي جدده وسقفه وزينة بالزخارف والنقوش الكتابية، واستمر الولاة والحكام يولون الجامع العناية والرعاية حتى اليوم.
    والجامع يتألف من صحن مكشوف في الوسط تحيط به أربعة أروقة أعمقها رواق القبلة ويشغل مساحة تقدر (4500م2)، وللجامع محرابان وضع المنبر الخشبي بينهما، كما غطي بيت الصلاة سقف خشبي تزينه زخارف منفذة بالألوان قوامها عناصر نباتية متناظرة لثمرة البطيخ، نفذت بأسلوب قريب من الطبيعة، كما غطى المسجد سبع قباب وفتح في جدرانه ثلاثة عشر باباً وأربعون نافذة لإدخال الضياء، وألحق به في الجهة الشرقية مخزنان ومقاصير لطلاب العلم، ووضعت منارته بمؤخرة المسجد.
    إن جامع مدينة زبيد له مكانة روحية وقدسية، فضلاً عن أنه كان في عصور الازدهار العلمي مصدراً من مصادر الفكر الإسلامي علماً وفلسفة وتاريخاً وفي جميع الفنون التي كانت تدرس حلقاته العلمية في الفقه والنحو والجبر والهندسة وغير ذلك من العلوم التي كانت ومازالت مشاعل للفكر الإنساني انطلقت بدايتها من أروقة هذا الجامع المبارك.



The grand mosque in zabid city

    Zabid  is one of yemen's famous historical cities with a unique architectural style and urban cultural heritage that has led to its being classified as part of the international community heritage by UNESCO. According to historical sources, zabid had answered the call to islam conveyed by Abu mossua Al ash'ari and his companions, by the beginning of the eight year of the hijra. The city was called zabid after the valley which carried the name of the zabid tribe who used to live in the plains of Tehama. It is situated 30 km away from the red sea and 100km south of the city of hudeida. Though hot in summer and temperate in winter, the weather is surprisingly cool at night because of the sea breeze from the west and breeze from the east.
    Zabid was built in 805 A.D by Mohamed bin Abdullah bin ziad to be his capital city. The city is enclosed by a tiled fence with a number of doors, and supported by several towers. Begin an Islamic city, the mosque was the first building to be constructed, and was later followed by other building and structures. The original mosque was a simple edifice which was renovated by Al Hussein bin salama in 994 A.D, and later reconstructed by Al Mubarak bin monqez in 1175 A.D. the eastern, western and rear parts of the mosque were added by sultan taghtakeen bin ayoub who also set up the minaret and placed a pulpit inside. The rasul family then took it upon themselves to care for the mosque. Later, king Al zafer amer bin abdul wahhab restored the mosque, built the ceiling and embellished it with decorations and written inscriptions. Rules and governors have continued to take care of the mosque till our present day.
    The mosque has an open nave in the centre flanked by four porticos, the deepest of which is that of the kiblah which occupies a space of 4500 square meters. There are two mihrabs (niches), between which stands a wooden pulpit. The place for prayers is covered with a wooden ceiling that is adorned with decorations and colored elements similar to watermelons in a semi-natural way. The mosque is covered by seven domes, and has thirteen doors and forty windows to let light in. the eastern part of the mosque has two storerooms, porches for pupils, and a minarer placed at the back of the mosque.
    As zabid was a centre of Islamic teaching, it's not surprising that the great mosque is the meeting place for the city's intellectual and religious community with a special spiritual and sacred status. During the eras when science began to flourish, the mosque became a chief source of Islamic thinking in the fields of science, philosophy, history and all other arts. These along with jurisprudence, Arabic grammar, geometry and other sciences were taught in the classes of the mosque. In fact, many of the sciences that came into being in this blessed mosque are today recognized as because of progress in human thinking.
عرض عناصر أقل

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق